Vad händer på kundsidan?
Att arbeta med sjukfrånvaro, vara en HR-techstartup och att vara noga med tystnadsplikten det är en balansgång tycker vi. Det är klart att vi gärna skryter över att vi har stora börsnoterade bolag som kunder. Att vi vill berätta att de bryr sig om att ta hand om sina medarbetare och att de är medvetna om hur viktigt det är med systematik, att det är lätt att sjukskrivna medarbetare trillar mellan stolar när cheferna själva har fullt upp med att ställa om och automatisera, digitalisera eller bara sköta det operativa.
Vårt företag syftar till att stötta företag på riktigt. Vi älskar våra kunder och vi värnar dem.
Kunder som vi jobbar med hittills. Ett stort industribolag med över 6000 anställda. Ett kollektivtrafikbolag med över 2000 anställda. Ett av Sveriges största internationella bolag inom tillverkning inom sitt område. Ett par små nya mindre techbolag. En livsmedelsfabrik i mellansverige. Ett retailbolag med över 600 anställda.
Vi har kontinuerlig dialog med HR och arbetmiljökunniga. Psykologer. Experter inom yrkesmedicin, CSR Sweden med fokus på kunskapshubben “Hållbar arbetsplats”. Vi har dialog med ett par stora fordonstillverkare och ett facility management bolag med över 5000 anställda, där vi ska titta på hur man på bästa sätt kan skapa förutsättningar för cheferna att ha en professionell och säker process och dialog med medarbetarna och också ta reda på varför medarbetare blir sjuka.
Det står klart att Corona kommer än mer göra att vi MÅSTE fokusera på medarbetarnas hälsa, inte bara pga smittan utan den hälsorisk smittan för med sig som tex distansiering och stress.
Genom stöd från Vinnova har vi nu kartlagt över 50 företags behov. Det står ganska klart att ledningen inte ser behovet av system lika starkt som de längst ut. Många tror nog att det redan finns. Men alla 96% tycker att de behöver mer kunskap om psykisk ohälsa. Vi undrar om det är så att Corona i sig gör att glappet emellan toppen och botten i företagen ökar? Trycket på cheferna ökar. HR är hårt belastade och ofta underbemannade och de har inte heller uppgiften att sköta frågan om sjukfrånvaro – utan det ligger på cheferna.
Rehappen har ett säkert verktyg som är enkelt för cheferna att arbeta i. Vi har använt “nuging” för att kunna lätt följa, och sedan stöttar vi när man kör fast. Våra konsulter arbetar professionellt inom detta område. De har hög kompetens och kapacitet. Ofta med en spets inom ett område – HR, ledarskap, personlig utveckling, hälsovetenskap, coaching, nutrition, hälsosamma vanor, missbruk och rehabilitering och anpassning, som är det nya vi nu ska växla över. Ledarutveckling och personlig utveckling i små grupper är något som forskningen visat sedan länge ger en bättre hälsa och också prestation. Att sjösätta digitala, enkla program är melodin.
Rehappen har arbetat fram 10 principer vi tror på när det gäller sjukfrånvaro. Häng med oss och hitta DITT sätt att stötta både andra och dig själv för att skapa ett hållbart hälsosamt företag.
Det handlar både om självledarskap – men lika mycket om teamledarskap.