Hur hanterar man känslig data i en ny tid? Artikel om Rehappen i HR People
Här är en artikel om vårt företag Rehappen i tidningen HR People. Det är en yrkestidning för alla som arbetar inom HR och Ledarskap.
Text Tommy Jeppsson och Foto Mikael Sjöberg
Kristina vill med ett nytt verktyg fånga upp medarbetare innan det är för sent.
KÄNSLIGT LÄGE
Hur hanterar man känsliga data utan att avhumanisera hela organisationen? Den frågeställningen blev starten på en helt ny företagsresa för dåvarande HR-direktören Kristina Elliot.
Att tidigt upptäcka tecken på ohälsa hos medarbetare kan spara en hel del pengar – och enskilt lidande. Rehappen är en SAAS-produkt som ska underlätta för chefer och HR-avdelningar att i ett tidigt stadium fånga upp medarbetare som mår dåligt.
Företagets grundare heter Kristina Elliot och har en lång bakgrund inom HR. “Vi skapade Rehappen för att vi såg att det fanns problem som hela tiden återkom. Saker som händer om och om ingen och där man behövde ett systematiskt sätt att arbeta. Sedan satte vi ihop “app” och “rehab” och så blev det Rehappen, säger Kristina som jobbat som HR-konsult sedan 2005. Innan dess arbetade hon i ledarprogram för en stor nordisk bank, där hon utbildade 2700 chefer i coaching.
Kristina poängterar att Rehappen arbetar med riktig data. “Vi jobbar inte med ett självrapporterande system, utan vi tar data från lönesystemet. Min erfarenhet är att de som har utmaningar ofta har små intervall av kortare frånvaro innan de hamnar i långtidssjukskrivning. Och vi ber möjlighet att fånga signaler tidigt. Då kan man sätta in små, enkla insatser som gör stor skillnad eftersom man fångar upp det i tid.”
Det som var den utlösande faktorn för Rehappen var något så byråkratiskt som GDPR!
Målet var att få ordning på känslig data – något som hon upplevde som ett problem när hon jobbade som HR-direktör. Kristina menar att Rehappen är ett enkelt sätt att samla och organisera information som redan finns. “När man införde GDPR i maj 2018 kunde man inte jobba på samma sätt som innan. Och vi tänkte att det var fler än vi som behövde få ordning på den här processen.”
Kristina var då HR-chef på ett telekombolag och började bygga ett system där de kunde förvara data och kommunicera med cheferna. “Man har ju alltid skickat kryptiska mejl mellan chefer och HR: “Idag kom JH in på kontoret” “Bra håll ett öga”. Men det var inte tillåtet längre. Och så upptäckte vi att cheferna skrev sina dokument på C-drivar.” Hon nämner H&M som ett exempel på hur illa det kan gå. “De åkte på stora böter i Tyskland för att man delade en excelfil där man hade noterat olika medarbetares utmaningar. Så chefer behöver en plattform för att kunna hålla bättre ordning på den här typen av data”.
Bland alla ettor och nollor påpekar Kristina att det är viktigt att se individen i det förebyggande arbetet. “Det finns en risk för att man avhumaniserar när man bara utgår från statistik. Vi fångar upp individer med utmaningar och ser till att de får den hjälp de behöver.
Det är framtidens melodi. Individualisering. Vi har jobbat med det på kundsidan länge, men det behövs även på medarbetarsidan.
“Fångar upp individer med utmaningar och ser till att de får den hjälp de behöver. Vi har jobbat med det på kundsidan länge, men det behövs även på medarbetarsidan.”