Meny

Stäng

Varför gör de inte något? Det verkar som de är helt ovetande?

Delvis fick vi svaret våra senaste praktikanter Hanna och Emma. De hade i uppgift att analysera (Rehappen) oss utifrån teoribegrepp. “Ni är typiskt exempel på Community Readiness”, sa de.

Community readiness “Gemenskapsberedskap” är i vilken grad en grupp är redo att vidta åtgärder i en fråga. Den beredskapen kan sträcka sig från ingen alls (samhället har aldrig ens hört talas om problemet i fråga – tänk på AIDS 1982) till att redan ha framgångsrika program på plats och göra framsteg.

Vi på Rehappen har undrat hur det kommer sig att vårt arbete inte får större genomslag – även om vi får en del uppmärksamhet. Vi trodde att många skulle “dra produkten” och arbetssättet ur våra händer. Hur kan det inte vara viktigt att fånga signaler tidigt och stötta chefer. Lära sig om hur arbetsmiljön kan förbättra affärerna och hur mycket vi tjänar på att satsa på sjukfrånvaro, lärande, kompetensförsörjning och ledarutveckling i syfte att lyfta hela verksamheten. Vi har också undrat – Varför bjuds inte peoplesidan in till innovations-Sverige? Trots att stora bristen anses vara kompetensförsörjning?

Vill vi göra något åt saken måste vi först utbilda. Likt metodiken som används inom community readiness. När vi startade Rehappen hade hoppats på att hoppa in på steg 9 direkt och professionalisera processerna och arbetet kring wellness och hälsa på jobbet – men vi har insett att Sverige på många sätt är på steg 1-2 eller kanske 3-4. Vi hittar dock kunder och best practice på steg 9, vilket ger hopp och skapar fina förebilder.

De 9 stegen i Community readiness är:

  1. No awareness – the community accepts the behavior as normative
  2. Denial – Belief that the problem does not exist within the community
  3. Vague awarness – Recognition of the issue – however NO planns to take action
  4. Preplanning – Awareness of the issue
  5. Preparation – Preparation to take action on the issue
  6. Initiation – A program is being implemented
  7. Stabilization – Full awareness and and implementations of programs
  8. Confirmation and expansion – Effective training and evaluation in place
  9. Professionalization and community ownership – Programs are an important part of the community